De coronacrisis lijkt langzamerhand op zijn eind te lopen. We schrijven maart 2022. Recent liepen de maatregelen af, maar na carnaval lopen de besmettingen weer op. Tegelijkertijd dreigt er een oorlog in Europa, na de Russische inval in de Oekraïne. Ondernemen in crisistijd brengt de nodige uitdagingen met zich mee. Misschien moest jij in de coronacrisis en de opeenvolgende lockdowns je bedrijf tijdelijk of gedeeltelijk sluiten. Daardoor kreeg je wellicht tijd voor klussen waar je normaal niet zo aan toe kwam. Misschien kreeg jij het juist drukker dan ooit, omdat je nieuwe manieren van contact leggen met je klanten ontdekte. Je hebt wellicht, net als wij, gemerkt dat je ook via online meetings heel waardevolle verbinding kunt leggen. En dat het een geweldige manier is om je werkgebied uit te breiden als je via online de markt betreedt. In een crisis wordt er meer dan ooit een beroep gedaan op jouw ondernemersvaardigheden en op jouw vermogen staande te blijven en je aan te passen aan de omstandighedenDie ondernemersvaardigheden helpen je bij het vinden van je weg als (startende) ondernemer. Je kiest voor ondernemerschap, niet omdat het de makkelijkste weg is, maar omdat het voor jou de weg is om in je werk jouw autonomie en zelfexpressie vorm te geven. Omdat ondernemen voor jou betekent, dat je in jouw inkomen kunt voorzien door aandacht te geven aan wat er voor jou werkelijk toe doet. Ondernemen in crisistijd betekent, dat je meer dan ooit beseft, dat je juist dóór te ondernemen jouw levensmissie kunt leven. Dat jij jouw klanten kunt geven wat zij nú nodig hebben, en dat vanuit een diep vertrouwen in de noodzaak van wat jij hebt toe te voegen. Dat maakt van jou een ‘van harte’ ondernemer. "Nu is de tijd om voor écht te gaan!" ‘Van harte’ ondernemen gaat niet over zo snel mogelijk, ten koste van alles zoveel mogelijk winst maken. ‘Van harte’ ondernemen gaat over ondernemen vanuit wie jij bent en vanuit dat perspectief jouw expertise in de markt te zetten. ‘Van harte’ ondernemen gaat over het koppelen van bewustzijn aan ondernemerschap. ‘Van harte’ ondernemen is: van harte zijn wie je bedoeld bent te zijn en jouw persoonlijke missie tot uitdrukking brengen in je werk. En daarmee in je eigen inkomen voorzien. ‘Van harte’ ondernemen is dan ‘a way of life’. Tegen de stroom in, soms tegen de klippen op. Maar altijd in verbinding met jouw hart en de behoeften in de wereld. En altijd vol hoop dat er een maatschappij te bouwen is, waarin het goed toeven is. van harte ondernemen staat je bij in alle fases van de ontdekkingsreis die je doorloopt als je ondernemer wilt worden. Dat doen we al ruim zes jaar met veel passie en toewijding in onze trainingen en met het van harte netwerk. En nu ook in het online totaalprogramma ‘van harte ondernemen’
Maar ook coachen wij je als je al ondernemer bent en voelt dat hoe het nu gaat in je bedrijf niet meer helemaal is hoe je het eigenlijk wilt. We helpen je in contact te komen en te blijven met waarom je ooit bent gaan ondernemen, als je dat gevoel kwijt bent geraakt. Meer weten? Neem vrijblijvend contact op, we sparren graag met jou over jouw volgende stap! Er zijn talloze manieren om te ondernemen. Hoe doe jij dat? De een doet dat meer op gevoel, terwijl de ander alleen een keuze maakt als hij dat goed voor zichzelf kan verantwoorden. Sommigen vinden de stap om met ondernemerschap te beginnen zelfs al te groot. Er zijn net zoveel benaderingen als er (aspirant) ondernemers zijn. Toch is de een daar succesvoller in dan de ander. Hoe sta jij daarin? Elma van der Salm en Windy de Weerd van van harte ondernemen geven praktische cursussen waarmee jouw ondernemershart tot bloei komt. Introvert, extravert en ambivert Het zijn twee uitersten – ondernemen op gevoel en ondernemen vanuit harde regels. Wat bij jou past is afhankelijk van wie jij bent. Zelfkennis zegt dus niet alleen iets over wie je als persoon bent, maar ook over wie jij als ondernemer bent. Vaak worden deze twee uitersten aan introversie (op de eigen binnenwereld gericht) en extraversie (op de buitenwereld gericht) gelinkt. Ambiverte mensen hebben overeenkomsten met beiden. Vaak worden ondernemerschap en een extraverte persoonlijkheid in één adem genoemd. Daarom is ook het aanbod ondernemerstools (on)bewust overwegend gericht op mensen met een uitgesproken persoonlijkheid. Dat is zonde – ondernemen betekent immers dat je op je eigen ritme en met je eigen agenda werkt. Niets houdt je tegen om te ondernemen op jouw manier. Waar de één beslissingen neemt vanuit een onderbuikgevoel, doet de ander dat alleen op gecalculeerde wijze. Nuchterheid versus emotie Elma en Windy zeggen daar zelf over: De kracht van ‘van harte ondernemen’ ligt in onze verschillende achtergronden en persoonlijkheid. Windy heeft een achtergrond in mediation en is een analytisch denker. Ze is ‘to the point’ en weet veel van communicatie, hindernissen die daaruit voortkomen, en de oplossingen. Elma heeft een psychosociale praktijk en weet hoe mensen in elkaar zitten. Ze is heel goed in het ontdekken waar iemand tegenaan loopt en wat daar de oorzaak van is. Zo haalt ze het potentieel van mensen boven. De belangrijkste gemene deler die we hebben, is compassie. We coachen samen, met nuchterheid én emotie. Vanuit deze invalshoeken helpen wij mensen beide aspecten binnenin zichzelf te ervaren. Voor succesvol ondernemen is het essentieel om een balans te hebben tussen analytisch vermogen en je gevoel. Met die gedachte hebben wij een online totaalprogramma ontwikkeld waarin jij leert om vanuit je hart te ondernemen. Het hoeft namelijk allemaal niet zo zwart-wit te zijn. Het online totaalprogramma Ons online totaalprogramma doorloop je zelfstandig en in je eigen tempo. Dit programma is erop gericht om jou te helpen om jouw eigen zaak ook echt ‘eigen’ te maken. Je krijgt te maken met praktische onderwerpen die waardevol zijn voor (beginnende) ondernemers. Hoe bepaal je jouw tarief? Hoe ‘verkoop’ je jezelf en jouw toegevoegde waarde? Wij hebben een modulair programma opgesteld, bestaande uit verschillende lessen die telkens duidelijk een kop en een staart hebben; in dit geval een eindopdracht. Je kunt hier in je eigen tempo doorheen lopen, vanuit het comfort van je eigen huis. Ideaal dus voor de wat meer introverte of (hoog) sensitieve ondernemers! Als je deelneemt aan het online programma kun je ook inhaken in onze maandelijkse online Q&A (vraag en antwoord) sessies; iedere tweede dinsdag van de maand van 19.30 tot 20.30 uur. De kern daarbij is verbinding: wat heb jíj nodig? Ook online is die verbinding en betrokkenheid merkbaar. Uit ervaring weten we dat grote groepen vaak overweldigend zijn, en dat er daardoor stemmen verloren gaan die wel gehoord moeten worden. Daarom kiezen wij liever voor kleine, daadkrachtige groepen. Ondernemen vanuit je hart
Wil jij ook graag ondernemen maar voel je je geen ondernemer? Of ben je juist iemand die van binnen graag wil ondernemen, maar die dit telkens voor zich uitschuift door beren op de weg te zien? Dan is ons online totaalprogramma voor jou. Neem voor meer informatie contact met ons op! Ondernemers zoals jij, die introvert, bescheiden en/of (hoog)gevoelig zijn, nemen zichzelf als mens mee in hun onderneming. De ondernemer en de mens, die zijn niet te scheiden. Dat is helemaal niet erg, want juist onze menselijke kwaliteiten helpen jou in jouw ondernemerschap. Dat ondernemerschap wordt gemakkelijker als je inzicht hebt in wie je bent; wie is eigenlijk de mens in de ondernemer? En hoe beïnvloedt die mens jou als ondernemer. Veel aspecten In veel onderdelen van jouw onderneming komen de menselijke aspecten terug, die invloed hebben op jou als ondernemer en op de keuzes die je maakt. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de doelgroep die je kiest. Wil je met groepen werken of liever één-op-één? Werk je lokaal, nationaal of internationaal? Heb je voorkeur voor een leeftijd of gender? Dat zijn allemaal keuzes die alleen al te maken hebben met jouw doelgroep. Je beseft het wellicht niet, maar wie jij bent als mens stuurt voor een groot deel deze keuzes. Dergelijke keuzes gelden voor nog veel meer aspecten van jouw onderneming, zoals hoe jij je marketing inricht, met welke collega’s en leveranciers je in zee gaat, hoe je je administratie voert en of je fulltime of parttime wilt werken. En dan hebben we het nog niet eens over de inhoud van je werk, welk(e) product(en) of dienst(en) wil je eigenlijk verkopen en wat is dan precies wat jouw klant krijgt? Is dat aandacht, zorg, praktische hulp, advies? Best ingewikkeld Wij merken dat onze deelnemers het best ingewikkeld vinden, al die onderdelen van het ondernemerschap. Niet alle aspecten van het ondernemerschap voelen voor hen comfortabel en zij noemen zich ook niet altijd ‘ondernemer’, laat staan dat ze zeggen dat ze een bedrijf hebben. Vaak zien ze ook door de bomen het bos niet meer en weten ze niet goed waar ze moeten beginnen. Of ze voelen zich niet gesteund in hun omgeving en denken dan dat ze het vast niet zullen kunnen, dat ‘ondernemen’. Iets betekenen voor de wereld Wat ze meestal wel weten, is dat ze de wereld iets te brengen hebben. Dat er iets in hen is, dat zich wil manifesteren. Dat verlangen is er soms al jaren! Het ondernemerschap biedt hen de mogelijkheid tot zelfexpressie. Ze willen iets betekenen voor anderen en de wereld een beetje mooier maken. Dat is een diepe menselijke waarde die ze ervaren en waar ze iets mee willen, wat ze bijna moeten doen. van harte ondernemen
Met van harte ondernemen hebben wij alle aandacht voor de ondernemer als mens. Wij ondersteunen onze deelnemers vanuit dat perspectief. Dat betekent dat er geen ‘trucjes’ zijn, want ieder mens is anders en maakt andere keuzes. Als je bewuste keuzes maakt, in verbinding met jezelf, is er ook geen goed of fout. Wij geloven dat dán het ondernemerschap van harte gaat: niet alleen vanuit het hart, maar ook met veel plezier! Online totaalprogramma In het nieuwe online totaalprogramma maken wij ook bewust keuzes die bij ons passen als mens en bij onze menselijke waarden. We kiezen er bijvoorbeeld voor persoonlijke aandacht te hebben voor alle deelnemers. Dat past bij ons als mens en bij onze waarde ‘betrokkenheid’. Een andere keuze is dat deelnemers ieder op hun eigen moment kunnen starten. Dat strookt met onze waarde ‘dienstbaarheid’; de klanten zijn er niet voor ons, wij zijn er voor onze klanten. Deze keuzes hebben gevolgen voor onze bedrijfsvoering, voor ons 'merk' en voor de kwaliteit van onze dienstverlening. En dát geeft ons een rijke voldoening, die veel verder gaat dan alleen een financiële! Wij zijn het online programma begonnen om nog meer prachtige ondernemers zoals jij, te helpen in zichzelf te geloven en hun bedrijf succesvol maken vanuit hun hart. Wil jij ook graag iets in de wereld zetten, maar weet je niet zo goed hoe en kun je wel wat ondersteuning gebruiken? Kijk dan eens naar onze pagina over het online totaalprogramma. Misschien is dat wel nét wat jij nodig hebt! ‘Als ondernemer moet je focussen’. Dat is wat ze al vaker hoorde. Ze zucht en twijfelt. Moet ze zich dan echt uitsluitend op haar massagepraktijk richten? Ze voelt de lach op haar gezicht ontstaan als ze denkt aan de creatieve workshops die ze heeft geven, dat wil ze niet missen! Ze voelt de dankbaarheid kriebelen in haar buik als ze denkt aan de vriendinnen die ze echt heeft geholpen met afvallen. Ze heeft daarover de afgelopen jaren zoveel kennis en ervaring opgedaan, daar wil ze ook nog iets mee doen. Maar, als ze moet focussen is het waarschijnlijk niet verstandig daar ook nog iets mee te doen. Ze voelt de onzekerheid knagen, moet ze echt kiezen…? Natuurlijk is het goed om te focussen, dat is wat wij zelf ook herkennen. Focus helpt ons onze passie in de wereld te zetten en daadwerkelijk stappen te zetten en in actie te komen. De verwarring die bij veel mensen ontstaat, zoals bij bovenstaande ondernemer, is het idee dat ‘focussen’ betekent, dat je maar één ding mag doen in je ondernemerschap. Dat vinden wij onzin. Introverte mensen hebben vaak zo’n rijke binnenwereld, daar leven zoveel goede ideeën, het zou zonde zijn om dan maar één idee op te pakken om een onderneming mee te vormen. "Focus hoeft jouw veelzijdigheid niet in de weg te staan!" Hoe maak je dan de keuze wat je wel of niet gaat doenStap 1: Begin bij jezelf Wat helpt bij jouw keuze in het ondernemen, is allereerst bij jezelf te beginnen Breng eens in kaart: waar geloof je in, als het gaat om jouw kwaliteiten en talenten. Welke ervaring heb je? Waar word je enthousiast van? Welke waarden vind je belangrijk? Maar ook: wat is jouw verlangen? Wat wil jij de wereld brengen, zodat die een beetje mooier wordt? Zet alles eens op een rijtje: alles wat je al in je draagt wat jou positieve inspiratie geeft. Stap 2: Jouw klanten en jouw dienst Als je ‘jezelf’ in kaart gebracht hebt, maak je daarna de stap naar jouw (potentiële) klanten. Waaraan heeft jouw (potentiële) klant behoefte? Wat heeft hij nodig? Welk probleem van hem kun jij oplossen? Aansluitend daarbij kun je bedenken in welke vorm jij kunt voldoen aan de vraag van die klant. Wat kun jij aanbieden als dienst of product, zodat de klant geholpen is. Kijk ook nog eens terug naar stap 1, past wat je bedacht hebt als aanbod nog bij jou? Stap 3: Geld verdienen Wij gaan ervan uit dat je met je onderneming geld wilt verdienen, anders is het een hobby. De volgende check is dus, of er markt is voor jouw aanbod. Zijn er mensen bereid geld te betalen voor wat jij te bieden hebt? Wij denken dat er voor veel kwaliteiten een markt is. Het kan wel zijn dat je wat moet schuiven in je doelgroep of je aanbod, zodat je mensen vindt die geld willen (en kunnen) uitgeven aan jouw dienst of product. Focus op wat nú belangrijk is en jouw tijd verdient
Als jouw keuze betekent dat je een massagepraktijk hebt, èn creatieve workshops geeft, èn mensen coacht die willen afvallen en dat past allemaal in de bovenstaande stappen, dan is daar niets mis mee. De focus gaat dan om met één ding tegelijkertijd bezig zijn en daar je energie op richten, wanneer je er tijd voor gepland hebt. Zo zijn wij gefocust met van harte ondernemen bezig, als we de tijd daarvoor hebben vrij gemaakt. Als Elma in haar praktijk bezig is, is ze er ook helemaal voor haar cliënten. Datzelfde geldt voor Windy als zij haar mediations doet. Dát is voor ons focus. En zo hebben we precies wat we willen: onze veelzijdige ervaring, kunde en kennis krijgt de volle ruimte en onze ondernemingen bloeien! Help, mijn keuze werkt niet meer! In deze tijd van de pandemie zien we ondernemers die niet op anderhalve meter afstand kunnen werken of door de overheid gedwongen dicht zijn. Er kunnen ook andere omstandigheden zijn, waardoor jouw oorspronkelijke keuze niet meer werkt, bijvoorbeeld omdat je privé-situatie verandert en jouw praktijkruimte aan huis een babykamer wordt. Als dat jou treft: ga niet bij de pakken neerzitten. Onderneem! Ga terug naar jezelf, de eerste stap. Onderzoek vervolgens hoe je jouw aanbod kunt aanpassen zodat het wel past in de omstandigheden. Kan het in een andere vorm? Is een andere doelgroep passender? Die flexibiliteit kan je helpen toch uit te gaan van jezelf én te blijven ondernemen. ‘Ik introvert? Nee joh, ik ben helemaal niet verlegen en ik durf ook best voor een groep te praten.’ Hij was ervan overtuigd dat hij niet tot de doelgroep van van harte ondernemen behoorde. Maar, hij was wel nieuwsgierig naar ons werk en we raakten in gesprek. Al pratende merkte hij op dat hij wel erg veel herkende in de uitdagingen waar wat meer introvert gericht ondernemers tegenaan lopen. Zou hij dan tóch…? Je temperament bepaalt hoe jij de wereld ervaart. In onze maatschappij is er over het algemeen meer waardering voor extravert dan voor introvert gedrag. Vanaf de kleuterschool leren we dat al: "Kijk eens wat goed van haar, ze speelt zo leuk met die nieuwe kinderen uit de straat!" Introvert gedrag moet worden aangepast: "Hij zit het liefste stilletjes met een boekje in een hoekje en speelt niet zoveel met andere kinderen, hij moet meer meedoen!" Of krijgt zelfs een diagnose: Autismespectrum stoornis, depressie, ADD, PDD-NOS. Uit je comfortzone Wat wij veel zien, is dat van nature wat meer introverte mensen geneigd zijn een oordeel over hun eigen behoefte aan stilte en rust te hebben. En om zich vervolgens aan te passen aan die overheersende norm van extraversie. Je ‘moet’ het immers leuk vinden om te netwerken, om jezelf te laten zien als ondernemer en je ‘moet’ vooral de wereld in en jezelf aan de man brengen. Uitdagingen die veel, wat meer introverte mensen vér uit hun comfortzone brengen. Té ver soms, waardoor zij als ondernemer kansen missen. Verbinding met je binnenwereld En toen kwam corona. Het land ging in lockdown en de ‘rat-race’ kwam tot stilstand. Het traditionele netwerken kon niet meer, we ontdekten de zegeningen (en uitdagingen, dat ook) van online werken. Er kon niks, we hoefden niks en het was ineens niet alleen legitiem, maar zelfs noodzakelijk om verbinding te maken met je eigen binnenwereld. En wat bleek: de van nature meer introverte mens kon hier prima mee omgaan. Zodra zij zich niet meer hoefden aan te passen, kwamen zij tot rust en konden zich beter concentreren. Juist de extraverten, die behoefte hebben aan reuring om zich heen, hadden (en hebben) het er maar wat moeilijk mee. Ik ben allebei! Ambivert ben je als je op sommige eigenschappen écht introvert bent en op andere juist heel erg extravert. Jij kunt je bijvoorbeeld prima staande houden op een business borrel of in die kantoortuin, en anderzijds knap je enorm op van een diepgaand gesprek met één persoon. Ambiverten kunnen ook de ene keer in een extraverte bui zijn en op andere momenten weer meer richting introvert neigen. Soms flap je er zomaar uit wat je op je lever hebt, maar op andere momenten ben je zwijgzaam en wil je eerst goed nadenken voordat je jouw feedback geeft. Mensen passen niet altijd in één ‘hokje’. Test jezelf Onze klant uit de intro van deze blog wilde het nu toch eigenlijk wel graag weten: ben ik introvert of extravert, hoog gevoelig of gewoon sensitief? Niet omdat het iets uitmaakt voor zijn waarde als mens, maar omdat hij betere keuzes voor zichzelf kan maken, als hij meer begrip heeft voor zijn temperament. En we kunnen ons voorstellen dat jij dat ook graag wilt weten. Daarom hebben we twee tests online gezet: één om jouw mate van intro- of extraversie te weten te komen en de andere om te kijken in hoeverre jij (hoog) sensitief bent. Over dat thema zullen we in onze volgende blog meer vertellen. Doe vandaag nog de test en leer hoe jij als ondernemer meer in je kracht kunt komen. Deel je ervaring
Wat doet de uitslag met je? Welke oordelen heb jij over introvert, extravert of ambivert zijn? Heb je misschien nog andere tips vanuit jouw temperament voor de andere temperamenten? Hoe kunnen zij jou beter benaderen? We zijn benieuwd naar je reactie! Je leven lang niet je oorspronkelijke temperament leven, is niet gezond voor je. Is voor jou de uitkomst van de test ook verrassend en herken je de kramp van het je steeds anders voordoen dan je eigenlijk bent? En wil je dat anders? Of wil je ondersteuning bij het omgaan met de lockdown als ondernemer? Neem dan zeker contact met ons op! Zoals Michael Keet van Moneyfulness tijdens het online van harte netwerk op 15 oktober ook duidelijk maakte: iedereen heeft iets met geld, of je er nou enthousiast van wordt of stress van krijgt. Maar hoe bepaal je nou hoeveel geld jij voor je diensten kunt vragen? Zeker als je eenpitter bent en geen producten verkoopt, is dat best lastig. Je verdient immers geld met jouw eigen inbrengt: het geld dat je verdient in je bedrijf gaat direct over wat jij zelf waard bent als ondernemer. Allerlei manieren Je kunt natuurlijk een rationele methode gebruiken om jouw uurtarief te bepalen. Bijvoorbeeld door te onderzoeken wat collega”s die vergelijkbaar werk doen verdienen en daar het gemiddelde van te nemen. Een andere methode is uit te gaan van wat jij nodig hebt per maand (en een beetje meer). Als je dat als uitgangspunt neemt en vervolgens in kaart brengt hoeveel declarabele uren voor jou realistisch zijn per maand, heb je zo je uurtarief te pakken. van harte? Het zal je niet verbazen dat dat voor ons niet de “van harte” methodes zijn. De uitdaging is volgens ons veel meer, je te verbinden met overvloed en rijkdom, zowel die in jezelf als in de wereld. Als je verbindt met dat wat er al in overvloed in jou aanwezig is, met dat waaraan jij rijk bent, open je de weg om geld de waarde te geven die past bij jouw innerlijke waarde(n). En dat is concreter dan je misschien denkt. Onze overvloed, waar wij ons mee verbinden, zit ‘m bijvoorbeeld in:
Gedachte-experiment
Hoe is dit allemaal voor jou? Ben jij je bewust van de overvloed in jezelf? Breng dat voor jezelf eens in kaart: maak een lijst van alles wat overvloedig in jou aanwezig is. Wat doet het met je als je daar verbinding mee maakt? Een ander gedachte-experiment: Stel je eens voor dat je je uurtarief zou verdubbelen. Wat gebeurt er in je lijf als je deze gedachte toelaat. En wat doet het met het gevoel voor wat je waard bent als ondernemer? Vind je dit lastig? Bijvoorbeeld omdat jouw innerlijke criticus je vooral wijst op alles wat er niet is? Of omdat je innerlijke hulpeloze kind nog altijd niet in zichzelf gelooft? Het getuigt van moed en kracht als je ondersteuning zoekt om hier beter mee om te gaan en de overvloed in jezelf krachtiger en helderder te gaan voelen. We gaan graag met je in gesprek om eens te onderzoeken wat van harte ondernemen daarin voor jou kan betekenen. Het is alweer een paar jaar geleden. Ik (Windy) had al een aantal succesvolle meditation-trajecten begeleid. Maar wat er nu gebeurde… Ik zat in een mediation tegenover een directeur, die mijn allergiesysteem helemaal ‘aan’ zette. Ik had in de opleiding geleerd dat ik neutraal moest blijven en onpartijdig zijn. Maar dat lukte me echt niet bij deze man. Ik sprak mezelf streng toe dat ik die gedachten en gevoelens niet mocht hebben. Dat was toch niet professioneel! Het gevolg was, dat het proces helemaal vastliep. En ik wist niet meer wat ik moest doen... Emotioneel of professioneel Professioneel handelen wordt over het algemeen gelijkgesteld aan emotioneel afstandelijk handelen. Je dient jouw persoonlijke deel opzij te zetten en vanuit puur zakelijke motieven te handelen. Het idee daarachter is, dat de onbewuste projectie van gevoelens, wensen en verwachtingen uit een eerdere situatie, niet de huidige situatie of werkrelatie mogen beïnvloeden. Maar hoe moet dat dan, als je intern sterke emoties ervaart die je vervolgens maar weg moet drukken? Hoe kun je dan professioneel blijven? Bewust, onbewust? De sleutel zit hem in de term ‘onbewust’. Onbewust projecteren betekent dat je niet in vrijheid reageert maar dat je reacties geleid worden door eerdere, negatieve ervaringen. En hoe harder je probeert die gevoelens en gedachten weg te stoppen en te onderdrukken, hoe harder ze roepen om aandacht. Vergelijk het maar met een strandbal die je onder water duwt: hoe dieper je die bal onder water drukt, hoe groter de kracht wordt die je nodig hebt om hem eronder te houden. Als je de bal dan toch loslaat, schiet die ongecontroleerd en hard omhoog. Jouw onderdrukte gevoelens en gedachten die je probeert weg te duwen, zijn net als die strandbal: je moet steeds harder duwen om ze eronder te houden. Dat vergt steeds meer aandacht en kracht, en als het niet meer gaat, ontploft de boel. Niet professioneel... Professioneel bewust Professioneel handelen heeft alles te maken met bewust te zijn van jouw projecties; wat zijn jouw ‘rode knoppen’. Die rode knoppen kennen, maakt dat je ze kunt herkennen in werksituaties met klanten, opdrachtgevers, collega-ondernemers. Het maakt ook, dat je ze op dat moment kunt erkennen, in plaats van te proberen ze te negeren en weg te duwen. Je leert zeggen: ‘O, daar is dat gevoel weer, en die gedachte. Interessant dat het nu juist nu aan de orde komt. Maar ik hoef er nu even niets mee. Ik blijf bij wat er nu is.’ Stapje achteruit Hoe doe je dat nu, wanneer die rode knop al is ingedrukt en je de emoties voelt opborrelen? Een handige manier is om (in gedachten) een stapje achteruit te doen. Soms ook letterlijk even ‘achterover te leunen’. Je zult merken, dat die beweging al meteen rust in de situatie brengt. Er komt ruimte om je te verbinden met jouw hart, jouw innerlijke regisseur. Vanuit die verbinding is het mogelijk je weer bewust te verbinden met het grotere doel van de ontmoeting waar je in zit: een deal sluiten, een cliënt door iets heen helpen, een beslissing nemen. Doordat je geen energie meer hoeft te verspillen aan het onder water duwen van de strandbal (het wegdrukken van die onwenselijke emoties), hou je hersencapaciteit vrij om helder te kunnen blijven denken en kun je in verbinding blijven met jouw hart.
Eind goed...
Met die mediation uit het begin van dit verhaal is het helemaal goed gekomen. Ik realiseerde me dat de directeur me herinnerde aan een leidinggevende die ik ooit had, door wie ik ontslagen ben. Erkenning dat het toen een pijnlijke situatie was, maar dat het niets met de huidige situatie te maken had, bracht me weer terug in het nu en gaf me de ruimte om de vragen te kunnen stellen die op dat moment nodig waren. De vaststellingsovereenkomst werd ter plekke getekend en de medewerker barstte in huilen uit, van opluchting. De directeur bedankte me voor de scherpe vragen die ik in de tweede helft van de mediation stelde. Dat was precies wat hij nodig had om tot de oplossing te kunnen komen. Corona heeft onze wereld, totaal ongevraagd, volledig op zijn kop gezet. Misschien ben jij, net als wij, inmiddels behoorlijk corona-moe. Toch kan deze tijd jou ook helpen bij het maken van keuzes die veel beter passen bij het leven dat je eigenlijk zou willen leven. Neem nou je werk. Tenzij je werkt in wat een vitaal beroep bleek te zijn, ziet jouw werkroutine er sinds half maart heel anders uit. Je ervaart meer autonomie, omdat je, al thuiswerkend, zelf veel meer kunt bepalen welke klussen je op welk moment klaart. Je ervaart meer voldoening, omdat je meer tijd doorbrengt met je geliefden en je de kinderen veel meer ziet. Je bent op een heel andere manier meer betrokken bij hun leven dan voorheen en dat geeft ook rust. Deze dingen hebben we de afgelopen periode een aantal keer gehoord van mensen om ons heen. Net alsof er door het stilvallen van de maatschappij zoals we die kenden, er ook in onszelf iets stil viel, tot rust kwam. Er is ruimte gekomen voor balans en voor de werkelijk belangrijke dingen. Werk maakt daar een belangrijk onderdeel van uit.
"Nu is de tijd om voor écht te gaan!"En dát is wat van harte ondernemen toevoegt aan de wereld. Het is onze missie met handen en voeten. Want van harte ondernemen gaat niet over zo snel mogelijk, ten koste van alles zoveel mogelijk winst maken. van harte ondernemen gaat over ondernemen vanuit wie jij bent. van harte ondernemen gaat over het koppelen van bewustzijn aan ondernemerschap. van harte ondernemen is: van harte zijn wie je bedoeld bent te zijn en jouw persoonlijke missie tot uitdrukking brengen in je werk. En daarmee in je eigen inkomen voorzien. van harte ondernemen is dan ‘a way of life’. Tegen de stroom in, soms tegen de klippen op. Maar altijd in verbinding met de behoeften in de wereld. En altijd vol hoop dat er een maatschappij te bouwen is, waarin het goed toeven is.
van harte ondernemen, dat doe je én dat ben je!Deze vreemde tijd nodigt misschien niet direct uit om te dromen, te inspireren of geïnspireerd te worden. Toch is het in stressvolle tijden extra belangrijk om contact te houden met je dromen en inspiratiebronnen. Door te dromen en oog te krijgen voor wat jou inspireert, krijg je weer invloed op jouw omstandigheden. Je zult merken, dat door te dromen, oordelen van anderen minder invloed op jou hebben. En ook dat je minder bezig bent met van alles te vinden over anderen. Dat oordelen van en over anderen zorgt ongemerkt voor stress in je lijf. "Focus op je dromen. Dat houdt je weg bij oordelen en Stap 1: Wat verhindert jou te dromen?
Het is moeilijk dromen, als je het gevoel hebt dat je geen invloed hebt op de invulling van je leven. Daarom is een belangrijke eerste stap: wees je ervan bewust wat er bij jou voor zorgt dat jijzelf verhindert dat je dromen uitkomen. Wat kom je tegen in de negatieve omstandigheden van de coronacrisis? Is er angst, verwarring, ergernis of iets anders? Schrijf dat voor jezelf op. Erken het en onderzoek vervolgens welk effect dat heeft op jouw gedrag: Wat doe je ermee? Voel je je lamgeslagen, reageer je het af op je omgeving, of verzand je in gepieker? En zijn dat patronen of reacties die je herkent uit andere situaties, bijvoorbeeld in je werk? Stap 2: Maak contact met het goede in jezelf Maak een lijstje van wat voor jou werkelijk belangrijk is, wat er voor jou toe doet. Wat voor persoon wil je zijn, welke waarden wil jij hoog houden. Denk hierbij aan eerlijkheid, spiritualiteit, rust, zorgzaamheid enzovoorts. Deze waarden vormen de basis onder je acties: als je eerlijkheid belangrijk vindt, kun je jouw handelingen daardoor laten bepalen. Je liegt niet, je bent kwetsbaar naar anderen en je zult eerlijk handelen in je bedrijf. Zo kun je voor iedere (kern)waarde die je op je lijstje schrijft, een vertaling maken naar acties en handelingen. Stap 3: Zoek de inspiratie Wat inspireert jou, waarvan krijg jij ‘kippenvel’? Ook, of misschien wel in het bijzonder, in de huidige tijd, waarin afleiding ver te zoeken is, kan er ruimte komen voor inspiratie en creativiteit. Creativiteit stroomt, als je jezelf toestaat om eens wat te mijmeren over waar jij blij van wordt. En als vanzelf ontstaat er dan misschien wel de behoefte om daaraan uitdrukking te geven: schrijf een gedicht, maak een tekening of een schilderij, plak een collage of moodboard bij elkaar. Het maakt niet uit, als je maar iets creëert dat de energie van jouw inspiratiebron weergeeft. Stap 4: Droom! Als je je kernwaarden op een rijtje hebt (linkerhersenhelft) en je hebt verbinding met je inspiratiebronnen en je hebt deze creatief geuit (rechterhersenhelft), laat je dromen dan eens de vrije loop. Droom over manieren waarop jij de belangrijke waarden kunt laten zien, ondanks de omstandigheden? Wat kun jij teweegbrengen in tijden van corona én daarna als je dát doet? Stap 5: Deel je droom De kans dat een droom uitkomt, wordt groter wanneer je jouw droom deelt met de wereld. Vertel erover, praat erover en doe dat zo concreet mogelijk. Zoek bondgenoten die jou kunnen helpen bij het verwezenlijken van jouw droom. Mensen die jou begrijpen en die bereid zijn om je positieve feedback te geven. Je maakt dan optimaal en positief gebruik van de kansen en mogelijkheden die deze tijd ons biedt. Het is een net iets te frisse woensdagmiddag in april. Ik ben negen jaar en zit heerlijk opgekruld in de luie stoel van mijn vader te lezen in het boek dat ik net uit de bieb heb gehaald. Straks om vier uur moet ik naar gym. Mijn gympakje ligt al klaar. Bah, niks aan… het is altijd zo koud in de gymzaal en het ruikt er zo raar. Ik blijf veel liever hier, mijn boek lezen. “Als je er eenmaal bent, vind je het leuk,” zegt mama. Ik weet dat ze gelijk heeft… Als je jezelf niet echt een ondernemer vindt, zoals ik mezelf nooit echt een “gymkind” vond, dan kom je keer op keer voor ingewikkelde uitdagingen te staan. Je moet jezelf promoten, terwijl jij misschien daar veel te bescheiden voor bent. Je moet inspringen op ontwikkelingen in de maatschappij, terwijl jij misschien helemaal niks hebt met ‘online ondernemen’. Je moet nieuw aanbod verzinnen omdat jouw beroep nu eenmaal niet op anderhalve meter afstand kan, terwijl jij juist liever alles bij het oude wilt laten en gewoon wilt blijven doen wat je altijd al deed.
En toch: van harte ondernemen betekent meer dan alleen ‘ondernemen vanuit je hart’. Het betekent méér dan vooral activiteiten ontplooien die ‘goed voelen’. van harte ondernemen betekent óók: met enthousiasme ondernemend zijn, jezelf én je onderneming prioriteit geven ook in tijden waarin er veel op je af komt. Want je bent dit avontuur als ondernemer immers begonnen omdat je de wereld iets te bieden hebt? "Als je er eenmaal bent, vind je het fijn!" Hoe kun je dan van harte ondernemen in tijden van corona? We hebben een paar tips voor je. Tip 1. Ga terug naar jouw verlangen. Waarom ben je ooit gaan doen wat je doet? Welk verlangen had je? Wat wilde jij de wereld brengen, zodat die een beetje mooier zou worden? Ons verlangen met bijvoorbeeld het van harte netwerk was én is: ondernemers met elkaar in contact brengen en inspireren. Tip 2. Stem af op jouw missie. Wat geef jij jouw klanten ten diepste. Dat sluit aan op je verlangen en is er de praktische uitwerking van. In het voorbeeld van het van harte netwerk betekende dit, dat wij onszelf de vraag stelden “Wat hebben wij onze ondernemers te geven in de huidige situatie, zodat wij met hen in contact kunnen blijven, hen kunnen blijven ondersteunen en inspireren?’
En we begrijpen het allemaal als dat er een beetje minder “professioneel” of gelikt uit ziet. Onze eerste netwerkbijeenkomst online ontstond vanuit het verlangen om contact met de ondernemers te hebben. Aarzelend of het wel zou werken en nog niet helemaal vertrouwd met het platform (Zoom), zijn we het maar gewoon gaan doen. En al doende leerden we hoe het op een fijne manier kon. Voor onszelf én voor onze netwerkers. Inmiddels hebben we het wél voor elkaar dat het van harte netwerk wekelijks online bij elkaar komt, dat er écht contact is tussen de leden, dat het netwerk groeit en er wekelijks tussen de 10 en 15 ondernemers dit ankerpunt in de week gebruiken om geïnspireerd te worden. Iets wat de inspanning en het experiment meer dan waard maakt. Tip 5. Vertrouw op het verlangen van mensen naar echt contact Nu wij meer dan ooit online met onze klanten en collega’s contact maken, merken we hoeveel informatie je kunt halen uit slechts een beperkt beeld. Onze ogen slurpen de informatie op en zien de kleinste non-verbale signalen waarin we herkennen dat we met elkaar verbonden zijn. We hebben een paar bijzonder mooie gesprekken gehad met ondernemers, waarbij we misschien wel dieper konden gaan dan in een ‘live’ gesprek. Dat kwam deels doordat we de signalen die we zagen, nu expliciet benoemden in de behoefte om af te stemmen of onze waarneming klopte. Het resultaat was, dat onze gesprekspartner zich direct echt gezien en gehoord voelde en er een heel fijne en open sfeer ontstond.
Voor iedereen, maar dan ook echt voor iedereen, is het een vreemde tijd. Het lijkt of niets meer is zoals het was, alsof het niet mogelijk is doelen te stellen, want morgen kan alles ander zijn… Maar, is dat is natuurlijk maar gedeeltelijk zo. Jij bent nog steeds dezelfde persoon die je diep van binnen bent, met de waarden, verlangens en dromen die daarbij horen. Juist nu is het goed die te (h)erkennen. De uitspraak van Napoleon Hill ‘Een doel is een droom met een deadline’, ken je misschien wel. Een doel heeft dus twee kanten: de deadline en de droom. Vaak wordt in een doel gefocust op de deadline en wordt de droom vergeten. En dan gaat het mis. Als je in contact bent met je droom, met je verlangen, is het gemakkelijker om in actie te komen. Die droom helpt je om energie op te bouwen. Jouw droom of je verlangen werkt als de spanning bij een boog: die heb je nodig om uiteindelijk te kunnen scoren, om je doel te kunnen halen. Wat is jouw droom? Ook in deze tijd kan het je helpen om vanuit de verbinding met je droom, je waarden en verlangen, je doelen te stellen. Zeker als je merkt dat alle veranderingen om je heen je verlammen en je het lastig vindt om in actie te komen, helpt dromen om jouw energie op te bouwen. De energie van dromen kun je dan omzetten in actie, zodat er weer beweging komt. Aan de andere kant, als je merkt dat je neiging is als een kip zonder kop van alles uit de kast te trekken om toch vooral maar weer omzet te genereren, is het juist goed een pas op de plaats te maken en ook dan eerst verbinding te maken met je droom, je waarden en je verlangen. Want dan blijf je op koers en lukt het om de energie te blijven houden om je doelen te realiseren. SMART? Of liever van HARTE? Een veelgebruikte methode om een doel te kunnen realiseren is om het SMART te formuleren. Het voordeel daarvan is dat doelen concreet worden en het duidelijk is of activiteiten je dichter bij je doel brengen. Het helpt je om keuzes te maken in je activiteiten. Als je verbinding wilt houden met je droom, formuleer dan je doelen van HARTE: Haalbaar = Onderzoek of je doel haalbaar is. Dat wil zeggen: is jouw doelstelling überhaupt mogelijk? Als coach is het bijvoorbeeld niet haalbaar om iedere dag tien cliënten één uur te coachen. Authentiek = Stel jezelf de vraag of dit doel echt bij jou past. Doet het recht aan jouw kern en aan de opdracht die jij in dit leven te vervullen hebt (je levensmissie). Het gaat om jouw droom, om jouw verlangen. Past jouw doel daarbij? Realistisch = Check je doel op realisme. Een realistisch doel past wellicht niet bij jou en jouw onderneming op dit moment maar wat je wel kunt behalen over een x tijd. Je kunt dan eventuele voorbereidende stappen in kaart brengen. Juist in deze tijd kun je nu al stappen bedenken voor een realistisch doel voor over een jaar. Tijdgebonden = Geef aan binnen hoeveel tijd of op welke termijn je dit doel behaald wilt hebben. Effectief = Sta erbij stil wat het effect is van jouw doel, hoe effectief is het? Het hele woord van HARTE straalt uit dat je er enthousiast van wordt. Hieronder vind je een oefening om je te helpt bij het formuleren van HARTE doelen.
Als het goed is, zijn de doelen die je hebt geformuleerd uitnodigend en geven ze energie en heb je zin om eraan te beginnen. Als dat niet zo is, pak dan nog eens de beschrijving van HARTE erbij en check of jouw geformuleerde doelen daaraan voldoen. Wijzig eventueel de doelen, zodat ze er wél aan voldoen.
Voorbeeld Als we naar onszelf kijken, komen we uit op de volgende voorbeelddoelen. We hebben ze geformuleerd vanuit van onze waarden ‘verbinding’, ‘ondernemerschap’ en ‘beweging’. Onmiddellijk doel: - vanmiddag een Zoom-gesprek houden met één van onze coachees. Niet direct als coachingsgesprek, maar om verbinding met hem te houden en te horen hoe het met hem gaat en wat hem bezighoudt. Kortetermijndoelen: - iedere dag minimaal één persoon bellen, waarvan we weten dat die alleen zit, om een praatje te maken. - via zoom of skype samen eten met andere mensen. - iedere donderdag van 10 - 11:30 online van harte netwerken, zolang we elkaar niet offline kunnen ontmoeten. - onze gratis workshops van april online geven. - ons ‘huiswerk’ voor ons eigen traject (om het merk 'van harte ondernemen' sterker neer te zetten) met Sandra Stassar afmaken: associëren met onze belangrijkste waarden en daar beelden bij zoeken. Middellangetermijndoelen: - opzetten online jaartraject van harte ondernemen. - onze online en offline communicatie in lijn brengen met de uitkomsten van het branding coachingtraject. Langetermijndoelen: - ieder jaar minimaal één jaartraject en 4 individuele coachingssessies met van harte ondernemen. Zoals je ziet, volgen een aantal doelen voor de verschillende termijnen, logisch op elkaar. Als je namelijk uitsluitend de langetermijndoelen formuleert en die niet opdeelt in doelen voor kortere termijnen, is het heel lastig concreet te worden en uiteindelijk, op korte termijn, in actie te komen. En dus is het lastiger je doelen te realiseren. Van harte ondernemen is ook: van harte verkopen. En van harte verkopen is vooral: jezelf verkopen. Dat maakt het meteen een stuk spannender en kwetsbaarder. Want zeg nou zelf: jezelf aanprijzen als de beste aanbieder van jouw dienst of product, dát doen wij als bescheiden Brabanders niet zo snel. Vooral niet, wanneer we willen ondernemen vanuit ons hart en vanuit oprechte verbinding. Hoe zorg je er als van harte ondernemer dan wél voor dat potentiële klanten echte klanten worden en geld aan jou uitgeven? Perspectief van de klant Stel je voor, je loopt al een poosje rond met het idee om voor jezelf te beginnen. Ideeën heb je genoeg, maar waar moet je in hemelsnaam beginnen. Je hebt behoefte aan iemand die jou stap voor stap verder helpt. Ben jij dan geïnteresseerd in de geweldige eigenschappen en passie van jouw toekomstige coach? Nee toch? Je hoort liever welke problemen deze coach voor jou oplost en hoe hij dat doet. Als je dat herkent, zul je eerder bereid zijn hem (of haar) te betalen voor zijn dienstverlening. Deze gouden regel geldt ook voor jouw klant! "Jouw verkoopverhaal geeft de klant een beeld of je iets voor hem kunt betekenen.
Als van harte ondernemer is het verleidelijk om vooral stil te staan bij alle mooie motieven die je hebt om jouw dienst in de wereld te zetten. Je wilt de wereld mooier maken of je wilt mensen eenzelfde fijne ervaring met een bepaald product of aanpak geven als jij zelf ooit gehad hebt. Dat gegeven maakt je meteen ook kwetsbaar. Want als je beloning vooral zit in waardering, een mooiere wereld of een goed gevoel, dan wordt het ineens een stuk moeilijker om geld te vragen voor jouw dienst. Best gek toch?
Jouw succes als ondernemer valt of staat met de mate waarin jij geloofwaardig en congruent bent. “What you see is what you get” schept rust en vertrouwen. En vertrouwen is de basis onder iedere verkoop, zeker als je van harte verkoopt.
Is er verschil? Welke gevoelens komen er bij je boven? Wat ontdek je over jouw houding tegenover geld en jouw eigen waarde? We horen het graag!
Ondernemen is: zaken doen met échte mensen. Contact leggen is dan een eerste stap. Iets verder gaat het nog als je ook werkelijk verbinding maakt met de mens tegenover je. Of dit nu jouw klant is, of een opdrachtgever of iemand die jouw ambassadeur kan zijn. Eerlijke aandacht loont Of we ons er nu van bewust zijn of niet, we merken het wanneer een verkoper een ‘trucje’ uitvoert om ons een product aan te smeren of dat hij ons oprecht helpt de juiste keuze te maken. Dat laatste ervaren we over het algemeen als veel prettiger. We zeggen dan tegen anderen: “Ik had het gevoel dat ze écht oog voor mij hadden.” Zeg nou zelf, die ondernemer zul je ook eerder aan anderen aanbevelen.
Aandacht geven helpt Wat helpt er nu om daar beter in te worden? Wij hebben hierover een paar dingen ontdekt.
Oefening baart kunst Voor de meesten van ons gaat dit niet vanzelf. Dus ook hier geldt: oefening baart kunst. Bijvoorbeeld door regelmatig te oefenen je aandacht op je ademhaling te richten. Je zult merken dat je gedachten eigenlijk nooit stilstaan. Net als een radio die aanstaat. Je kunt er bewust naar luisteren of je laat hem op de achtergrond gewoon kwetteren, omdat je met je aandacht bij iets anders bent. Als jij met je aandacht even bij je ademhaling bent, zul je merken dat je ook met meer aandacht bij de ander kunt zijn. En dat er écht verbinding ontstaat. van harte oefening “hartsverbinding” Deze oefening doe je met z’n tweeën. Ga allebei op een stoel tegenover elkaar zitten, met je knieën net niet tegen elkaar aan. Leg je rechterhand op de hartstreek van de ander. De ander legt zijn linkerhand daar overheen. Maak contact met je eigen hart en verbind in gedachten je hart met je hand. Voel waar je eigen hand eindigt en waar die van de ander begint. Voel nu door, maak vanuit je hand verbinding met het hart en de rest van het lijf van de ander. Neem waar wat er met je gebeurt. Wissel daarna van rol, dus de ander legt zijn/haar hand op jouw hartstreek. In het tweede deel van de oefening maak je uitsluitend in gedachten/energetisch verbinding met de ander, dus zonder fysiek contact. Maak weer eerst verbinding met je eigen hart en stel hem open, als een soort trechter. Maak van daaruit contact met het hart van de ander. We zijn gewend om visuele prikkels te verwerken en te interpreteren en daarop onze waarneming af te stemmen, daarom doe je in deze oefening allebei je ogen dicht. Kom gratis "proeven" aan van harte ondernemenDe komende maanden geven we een aantal gratis “proef”workshops, waar je kunt “proeven aan onze manier van werken. We doen lichaamsgerichte oefeningen die je al meteen verder helpen in je bewustzijn als ondernemer. Meedoen? Meld je aan via het contactformulier.
Wat ben je waard?
Aan het begin van het nieuwe jaar is het typisch de tijd om terug te blikken, te evalueren en natuurlijk ook vooruit te kijken. Hoogte- en dieptepunten van het afgelopen jaar komen voorbij in de media. Hoe is het voor jou persoonlijk als je terugkijkt op 2019 als het gaat over je werk? Wat zal 2020 brengen? En hoe kun je daar zelf invloed op uitoefenen? Wat zie je als je terugkijkt? Als je voor jezelf de balans opmaakt over 2019, hoe voelt het dan? Als je naar je werksituatie kijkt, wat kom je dan tekort? Kun je daar werkelijk tonen wat je waard bent of mis je daarin iets? Je kunt het als een tekort ervaren als je werk doet dat je eigenlijk niet leuk vindt. Of als je in een omgeving werkt waar je doodmoe wordt. Of misschien voel je totaal geen waardering voor wie jij bent terwijl je daar wel behoefte aan hebt. Van tekort naar overvloed Als je -onbewust- veel tekorten ervaart, vergeet je makkelijk wat je waard bent. Nadenken over wat jij te geven hebt in je werk, brengt je in contact met wat jij in overvloed hebt. Maak maar eens een lijst met alles wat op werkgebied goed gaat: welk talent heb je, welke kennis heb je, wat kun je goed, wat vind je leuk. Jouw overvloed in geld uitgedrukt Als je je verbindt met jouw overvloed krijgt geld de waarde van jouw innerlijke waarden. Als ‘persoonlijke aandacht’ voor jou een belangrijke innerlijke waarde is en dat heb je in overvloed te geven, kun je het geld dat je verdient met coachingssessies verbinden met jouw eigen waarde ‘persoonlijke aandacht’. Op die manier voel je de waardering van het geld dat een cliënt jou betaalt. Ook als je in loondienst bent, voelt je salaris meer als waardering als je werk doet dat een verbinding heeft met wat jij belangrijk vindt. Toegewijde acties: DOEN! Als je de balans opmaakt tussen enerzijds je tekorten en anderzijds je overvloed, helpt dat om acties te bedenken voor 2020. Daar waar je tekorten voelt: niet meer doen! Ga uit van wat je waard bent en bedenk welke toegewijde acties daarbij horen om er meer van in je leven te krijgen. Als voorbeeld: wij blijven in 2020 zeker één dag in de week vol toewijding samen werken aan van harte ondernemen. Zo helpen we jou als (startende) ondernemer of als iemand die twijfelt over ondernemerschap met het gaan werken vanuit jouw overvloed. Succes met het maken van je plannen en wij wensen je een overvloedig 2020! Stel: je vraagt een kind van een jaar of 5 wat hij later wil worden. Glimmende oogjes antwoorden dan bijvoorbeeld: juffrouw, politieagent, piloot, vader of dokter. Dat lijken hele voor de hand liggende antwoorden, maar als je echt met het kind in gesprek gaat, blijkt dat er bijzondere verlangens onder zitten. Bijvoorbeeld het verlangen om andere mensen iets te leren, om andere mensen beter te maken, om te kunnen vliegen of om iets moois te maken. Weet je zelf nog wat je vroeger later wilde worden? Welk verlangen lag daar onder? En, heb je dat verlangen in de wereld gezet of is dat nog steeds een sluimerend verlangen?
Als je bijvoorbeeld als kind het verlangen had om andere mensen beter te maken, zul je het contact met dat verlangen weer voelen als je start met je studie geneeskunde. Die start is een stap in het creëren. Door die stap zul je het oorspronkelijke verlangen weer aanwakkeren, wat het gemakkelijker maakt de volgende stappen te zetten. "Weet jij nog wat je vroeger wilde worden als je later groot was?" In balans? Hoe zit dat met jou? Zijn verlangen en creëren in balans? Om dat te onderzoeken kun je twee symbolen kiezen. Eentje staat voor jouw verlangen en eentje voor creëren. Leg of zet de symbolen eens voor je, iets uit elkaar. Staat er voor jouw gevoel iets tussen die twee, zodat ze niet samen kunnen gaan? En wat is dat dan? Met andere woorden, wat blokkeert jou om iets te creëren in lijn met jouw verlangen? Mannelijke en vrouwelijke energie Verlangen heeft te maken met vrouwelijke energie. Die is naar binnen gericht, is gericht op overdenken, ergens op broeden en die houdt je in contact met je essentie. Creëren heeft te maken met mannelijke energie. Die is naar buiten gericht, heeft te maken met jezelf manifesteren en in actie komen. Beide energieën zijn potentieel in ons allemaal aanwezig. De één is niet beter dan de ander. Integendeel, we hebben de balans nodig. Je ziet die glimmende kinderoogjes weer bij de mensen die zich bewust zijn van hun verlangen en in staat zijn dat in de wereld te zetten! Hierboven zie je de woorden die passen bij ofwel de mannelijke, ofwel de vrouwelijke energie. Lees die woorden eens rustig over en voel of je een verschil ervaart bij het lezen van die woorden. Voel je veel binding bij de meer mannelijke woorden? Stel jezelf dan eens de vraag in hoeverre je contact hebt met je eigen verlangen en of wat je doet echt gericht is op wat je diep in je hart wilt. Voel je je prettig bij de meer vrouwelijke woorden? Dan wordt het tijd om in actie te komen en te gaan doen waar je naar verlangt!
De ondernemer als mens Ondernemers? Dat zijn net mensen! Gelukkig maar, want het blijkt dat we het liefst zaken doen met mensen en als mens behandeld willen worden. Zo gaan we bijvoorbeeld graag terug naar het restaurant waar we vriendelijk behandeld zijn. En als we op zoek gaan naar een coach op internet, dan willen we eerst contact met die coach, voordat we een afspraak maken. Voor ondernemers betekent dat, dat zij zichzelf meenemen in hun bedrijf. Dan is het goed om inzicht te hebben wie je eigenlijk bent als ondernemer, oftewel, wie is de mens in de ondernemer?
Je eigen waarden Als ondernemer neem je ook je eigen waarden mee in je bedrijf. Waarden zijn die dingen in het leven, die jij belangrijk vindt, dingen die je niet wilt missen. Die vormen als het ware de kern van wie je bent en wat je doet. Voorbeelden van waarden zijn: onafhankelijkheid, balans, wederkerigheid, zekerheid en verbondenheid. Ieder mens heeft een setje waarden die bij hem/haar passen. Als je je bewust bent van je eigen waarden, helpt dat om werk te vinden dat echt bij je past of om je bedrijf vorm te geven op een manier die jou duurzaam inspireert. "Als je je bewust bent van je eigen waarden,
Trouw zijn aan die waarde maakt dat wij iedere activiteit met van harte ondernemen persoonlijk voorbereiden en afstemmen op de behoefte van degene die we coachen of die deelneemt aan het Jaartraject. Als vanzelf volgen daar voor ons doelen uit die zichtbaar worden in de sessies. En dát geeft ons een diep gevoel van vervulling en tevredenheid. Ontdek jouw waarden Leef jij volgens jouw waarden? Ben jij je bewust van de waarden die jouw leven zin en vorm geven? Hoe vaak zeg jij dat je “eigenlijk” eens dit of dat zou moeten doen? Een mooie manier om te ontdekken in hoeverre jouw leven in lijn is met jouw eigen, diepere waarden, is om de “Eigenlijk-vragenlijst” in te vullen. Een eenvoudige test om jouw waarden te gaan ontdekken. Eigenlijk-vragenlijstVul in onderstaande lijst in wat je eigenlijk zou willen doen als er geen obstakels waren….
Ik zou eigenlijk….
Waarden die ik herken in deze lijst: .............................................................. In mijn werk/bedrijf ga ik de komende tijd meer aandacht besteden aan deze waarden: .............................................. Voorbeelden van waarden:
HSP of hooggevoeligheid is een persoonlijkheidskenmerk, waar mensen zowel last van kunnen hebben als kracht uit ervaren. Hooggevoelige mensen hebben een hogere gevoeligheid voor prikkels en/of informatie uit de omgeving.
In een Amerikaans onderzoek onder ruim duizend psychologiestudenten werd een driedeling gevonden als het gaat om de gevoeligheid voor de omgeving. De onderzoekers hebben deze driedeling geduid aan de hand van bloemen, die een duidelijk symbolisch beeld schetsen van (hoog)gevoeligheid: De hooggevoeligen noemen ze orchideeën. Deze bloemen worden sterk beïnvloed door tegenslag uit de omgeving, maar groeien heel goed in voor hen goede omstandigheden. De middengroep noemen ze tulpen. Een tulp is een vrij algemene bloem, die wel reageert op zijn omgeving, maar minder extreem dan een orchidee. De relatief ongevoeligen noemen zij paardebloemen. Paardebloemen groeien overal en zijn veel minder gevoelig voor hun omgeving, zowel in positieve als negatieve zin. Ben je benieuwd of jij een orchidee, een tulp of een paardebloem bent? Wij hebben een test op onze site gezet, die je een goed beeld geeft van of en hoe hoogsensitief jij bent. Ga naar de test. Wat zijn nu de voordelen van een hoogsensitief persoon (HSP) te zijn?
Waar moet je extra rekening mee houden als je een HSP bent?
Bronnen:
van harte ondernemen is ontstaan op een herfstige dag in november 2015, tijdens een koffiedrink-afspraak bij Elma op de bank. Het onderwerp van gesprek? Dat we allebei behoefte hadden aan een netwerk met collega-ondernemers, die netwerken een uitdaging vinden. Een netwerk waar wij ons met ons (hoog)sensitieve en introverte/ambiverte temperament thuis konden voelen. Zo’n netwerk misten we...
Jaartraject Van het één kwam het ander en ontstond het idee van een Jaartraject. We hebben zelf ervaren hoe lastig het is om in het oerwoud van aanbieders over ‘succesvol ondernemen’ de weg te vinden. Toen wij zelf startten met onze ondernemingen, hadden we eerlijk gezegd niet een compleet beeld van hoe we wilden of zouden kunnen ondernemen. En dat maakte het best lastig om onze weg als ondernemers te vinden. We wisten wat we in onze mars hadden op vakinhoudelijk gebied, maar echt geloven in onszelf als ondernemer? Dat was nog iets anders. We hebben met vallen en opstaan onszelf ‘uitgevonden’ als ondernemers; met ons introverte/ambiverte en (hoog)sensitieve temperament en de specifieke uitdagingen die deze temperamenten met zich meebrengen.
Netwerk Nadat we een aantal jaartrajecten hadden gegeven, borrelde het idee van het netwerk weer op. En zo ontstond ‘als vanzelf’ van harte netwerken. Inmiddels komen we maandelijks bij elkaar met een fijne groep ondernemers, op steeds wisselende ochtenden in het Parktheater. Tijdens de bijeenkomsten is er altijd een inhoudelijk deel, verzorgd door één van de leden van het netwerk. De kosten zijn laag gehouden en je bent automatisch lid van het netwerk als je een keer bij een bijeenkomst bent geweest. Wij ervaren dat het fijn is om gelijkgestemde ondernemers te ontmoeten tijdens het netwerken, waarbij plek is voor verdieping en een goed gesprek op basis van gelijkwaardig en wederkerig contact, zonder strijd of druk. CoachingPLUS Naast het netwerk en het jaartraject zijn de individuele trajecten ontstaan. Die zijn bedoeld voor ondernemers die een specifieke vraag hebben, al langer ondernemer zijn en een verandering willen, of waar privé iets speelt, waar ze in hun ondernemerschap last van hebben. Binnen CoachingPLUS begeleiden we die ondernemers op onze, van harte, wijze.
Bijscholing ondernemerschap “van harte ondernemen voor coaches en therapeuten” Bij coaches en (psycho)therapeuten is de behoefte om meer te leren over het ondernemerschap op een wijze die past bij het hebben van een praktijk. Daarvoor hebben we de tweedaagse bijscholing van harte ondernemen voor coaches en therapeuten ontwikkeld. De training is een combinatie van inzicht in jezelf, ontdekken wie jij bent als ondernemer, en de praktische ondernemersvaardigheden die passen bij jou.
In onze maatschappij is er over het algemeen meer waardering voor extravert dan voor introvert gedrag . Vanaf de kleuterschool leren we dat al: "Kijk eens wat goed van haar, ze speelt zo leuk met die nieuwe kinderen uit de straat!" Introvert gedrag moet worden aangepast: "Hij zit het liefste stilletjes met een boekje in een hoekje en speelt niet zoveel met andere kinderen, hij moet meer meedoen!" Of krijgt zelfs een diagnose: Autismespectrum stoornis, depressie, ADD, PDD-NOS...
Ambivert, wat is dát dan?
Het zou ook kunnen dat die makkelijke praters niet introvert, niet extravert, maar ambivert zijn. Ambiverts zijn mensen die op sommige eigenschappen écht introvert zijn en op andere juist heel erg extravert. Bijvoorbeeld omdat zij enerzijds veel liever een diepgaand gesprek hebben met één persoon dan met meer mensen lol hebben (typisch introvert). Maar, omdat zij óók het liefst samenwerken en daar ook de beste resultaten mee bereiken (typisch extravert). Ambiverts kunnen ook de ene keer in een extraverte bui zijn en op andere momenten weer meer richting introvert neigen. Soms zijn zij een echte flapuit en hebben hun hart op de tong. Maar zij kennen ook buien waarin ze zwijgzaam zijn en heel goed nadenken voordat ze iets zeggen. Test jezelf! Omdat er dus blijkbaar nog best veel onbekend is over de verschillende temperamenten, vonden wij het tijd worden om een test te maken. Een test waarmee je kunt zien hoe introvert jij nu eigenlijk bent. Of hoe extra- of ambivert. Met de knop hieronder ga je direct naar de test. Deel je ervaring Wat doet de uitslag met je? Welke oordelen heb jij over introvert, extravert of ambivert zijn? Heb je misschien nog andere tips vanuit jouw temperament voor de andere temperamenten? Hoe kunnen zij jou beter benaderen? We zijn benieuwd naar je reactie! Je leven lang niet je oorspronkelijke temperament leven, is niet gezond voor je. Is voor jou de uitkomst van de test ook verrassend en herken je de kramp van het je steeds anders voordoen dan je eigenlijk bent? En wil je dat anders? Neem dan zeker even contact met ons op! Ten onrechte worden introverte mensen vaak gezien als verlegen personen, met minder interpersoonlijke vaardigheden. Daardoor worden zij (zeker kinderen) nog wel eens gestimuleerd meer extravert te zijn. Maar, introverten zijn juist heel goed in staat authentieke, betekenisvolle relaties op te bouwen. Zij hebben wel degelijk interpersoonlijke vaardigheden, alleen zijn die aan de buitenkant minder opvallend. Wat zijn nou specifieke kenmerken van introverte personen?
Durf jezelf te zijn, laat de ander zichzelf zijn Als je introvert bent, veroordeel dan vooral niet de extraverten omdat zij vervelend, zo aanwezig of druk zijn. Extraverten hebben het namelijk nodig om zich te kunnen uiten, want zo ordenen zij hun gedachten en krijgen zij hun emoties op een rij. Zorg als introvert wél goed voor jezelf in de interactie met de extravert: bewaak je tijd alleen (want de extravert herkent niet als vanzelf dat jij die behoefte hebt) en vraag de extravert tijd en ruimte om de dingen te verwerken. DE introvert bestaat niet Overigens bestaat DE introvert niet. De meesten van ons zitten ergens in het spectrum tussen introvert en extravert en zullen zich in sommige aspecten meer herkennen in het introverte en in andere meer in het extraverte. Vaak is er echter wel een zwaartepunt naar één van de twee, maar zit bijna niemand in de extreme uitingen. Intro, extra of ertussenin? Carl Jung zei zelfs, dat de pure introvert of de pure extravert alleen in het ‘lunatic asylum’ (‘gekkenhuis’) te vinden is. Heb jij nou het gevoel dat je er echt midden tussenin zit? Daar is óók een term voor, namelijk ‘ambivert’. Daar hebben we in het volgende blog aandacht voor. Wil je op de hoogte blijven van onze blogs en activiteiten? Meld je dan zonder verplichting aan voor onze regelmatige updates. Je kunt je gemakkelijk weer afmelden en aan spammen doen we niet. Ben jij HSP-er en/of introvert en ondernemer? Gefeliciteerd! Juist met jouw temperament heb je kwaliteiten die je enorm kunnen helpen als ondernemer en waarmee ook de maatschappij geholpen is. Daarom in deze blog niet over alles wat lastig is, maar juist over wat HSP-ers en introverts bij uitstek goede ondernemers maakt. Focus op kracht Er is vaak de focus op wat lastig is voor HSP-ers en introverts (overprikkeld, persoonlijke geraaktheid, lastig grenzen bewaken etc), maar er is niet voor niets zoveel aandacht voor HSP-ers en introverts in de huidige maatschappij. We zijn ook met steeds meer! We zijn nodig om snel nieuwe stromingen in de maatschappij op te pikken, om voor te gaan in veranderingen. Een belangrijk kenmerk van hoogsensitiviteit volgens wetenschappers (zie het artikel op “Wij zijn Mind”), is de diepgaande informatieverwerking in de hersenen. En, bij HSP-ers komt er veel informatie binnen. Welk voordeel heb je daar dan van als ondernemer?
Ben jij HSP-er of introvert? Dan herken je vast dat het voor jou belangrijk is om overzicht te hebben in de omgeving waar je werkt. Dus, in kleine organisaties. Of, als je dan toch in een grote organisatie werkt, dan graag op een afdeling die zelfstandig functioneert. Verder vind je het fijn als je de vrijheid krijgt je eigen tijd in te delen, je eigen werkplek te kiezen, waar je op een prettige manier kunt werken, en de ruimte krijgt om je eigen inhoudelijke ei kwijt te kunnen. Jij vindt het lastig ‘afgerekend’ te worden op harde cijfers, maar op de inhoud kun je jou altijd aanspreken! Waar jij als HSP-ers en/of introvert vooral blij van wordt, is als je een impactvolle bijdrage kunt hebben in het leven van anderen; kortom, als je ertoe doet. Welke beroepen/werkomgevingen passen nou typisch bij HSP-ers en introverts?
Een specifieke tak binnen de gezondheidszorg is het werk in een hospice. Dat past goed bij HSP-ers en introverts, omdat het minder rigide is dan het systeem van de rest van de gezondheidszorg. Bovendien is het niet alleen een medische omgeving, maar omvat het ook sociale en spirituele aspecten. Creatieve beroepen Kunstenaars hebben een uniek perspectief en zien zaken vaak anders dan anderen. Zij hebben hun eigen krachtige emoties, waarmee ze prachtige kunstwerken kunnen maken. Of zij nou muzikant, beeldende kunstenaar of schrijvers zijn. Dat maakt HSP-ers en introverts geschikt voor creatieve beroepen. Hun passie, emotie en ideeën zijn een inspiratie voor hun kunstwerken. Zij voelen goed aan welke emotionele stromingen er zijn in de wereld en zijn daarmee in staat kunst te creëren die de mensen raakt, of het nou muziek is, beelden of verhalen zijn. Therapeut HSP-ers en introverts willen dat anderen beter worden, want dat geeft hen zelf een beter gevoel. Je zult als HSP-er en introvert niet snel jaloers worden op het succes van anderen. Integendeel, vanuit de grond van je hart heb je het beste voor met anderen. Je zult als therapeut veelal individuen of kleine groepen treffen, wat prettig is als HSP-er/introvert, dat maakt het overzichtelijk. HSP-ers begrijpen wat de wensen en behoeften van anderen zijn en kunnen anderen helpen hun eigen juiste pad te vinden.
Het onderwijs heeft wel een keerzijde. Het standaard onderwijssysteem biedt lang niet altijd de ruimte om de kwaliteiten van de hooggevoelige of introverte docent tot hun recht te laten komen. Het is dan van belang de ruimte te nemen die er is en voor jezelf te blijven afstemmen of de offers die het kost om in het systeem te functioneren, opwegen tegen de voldoening die het geeft van de bijdrage die je kunt leveren.
Zelfstandig ondernemer HSP-ers en introverts gedijen goed als zelfstandig ondernemer: geen rigide schema’s en procedures, geen stress van collega’s of stressvolle werkomgevingen, je eigen tijd indelen en gewaardeerd worden om de waardevolle bijdrage die jij te leveren hebt. En je krijgt er nog voor betaald ook! Welke kwaliteiten je ook hebt, als zelfstandige zijn er vele mogelijkheden waar jouw kwaliteiten als HSP-er of introvert goed tot hun recht komen. Conclusie Als je als HSP-er of introvert de juiste werkomgeving kiest, kun je veel voordeel hebben van jouw temperament. Waar je voor moet waken, is niet het gewicht van de hele wereld om je schouders te nemen en als jouw verantwoordelijkheid te nemen. Dat gaat ten koste van je gezondheid en maakt je burn-out. Bewaak daarom je eigen grenzen en ontwikkel een methode om te ontstressen die bij jou past als het te veel wordt. Je kwaliteiten kennen en herkennen, helpt je te kiezen voor de meest bevredigende carrière voor jou en de wereld, zodat je de gave van HSP-er en introvert zijn kunt inzetten in je werk. In de vorige blogs hebben we geschreven over geloven in jezelf als ondernemer. We schreven over het herkennen van jouw beperkende gedachten en daarna onderzoeken hoe ze je kunnen helpen en ze vervolgens te lijf gaan. En dat alles gaat ertoe leiden om dat ondernemen ook echt te DOEN. Stel je eens voor dat jij, als jij als introverte of (hoog)gevoelige ondernemer, zou geloven in jezelf. Wat zou dat opleveren?
Je beperkende gedachten te lijf gaan en omkeren is makkelijker gezegd dan gedaan! Dat doe je niet zomaar. Die moeite heeft te maken met het diep verankerd zijn in je hele “body-mind”-systeem van deze beperkende gedachten. Die gedachten die je geholpen hebben om je veilig te voelen. Of om gevoelens uit de weg te gaan die ooit risicovol bleken te zijn. Met alleen je gedachten te onderzoeken kom je er dus niet. Dat hele “body-mind”-systeem moet dus ook meedoen. Dat kost tijd, moeite en toewijding. Helaas kunnen ook wij dat niet mooier maken dan het is. Nu horen wij je al zeggen: “Maar, Elma en Windy, als het zo lastig is, waarom zou ik het dan doen? Ik heb al zoveel gedaan en het lukt met gewoon toch nooit om écht in mezelf te geloven…” Dan zeggen wij van harte: Je doet dit omdat het zoveel moois oplevert. Niet alleen voor jou, maar zeker óók voor al die klanten die op jouw pad gaan komen. Voor al die mensen die jij zo graag wilt bereiken met jouw kennis en kunde, met jouw unieke gaven, met jouw dienst of product. Wij helpen je graag bij je ontwikkeling, zodat je - gelooft in jezelf als ondernemer; - zelfvertrouwen en positieve energie hebt én houdt; - meer weerbaar bent tegen critici (innerlijke en buiten jezelf); - minder uitstelt en meer in actie komt; - meer gefocust bent op positieve invloeden en in je kracht kunt blijven. Geloven in jezelf als ondernemer is een belangrijke stap richting succesvol zijn als ondernemer. Als succesvolle van harte ondernemer kun je jouw hartsverlangen vol vertrouwen leven en daar een prettig inkomen mee verdienen. En als er dan toch tegenslagen komen, en die gaan er zeker komen, heb je geleerd ze te transformeren naar wilskracht, vechtlust en vitaliteit. Zodat jij in je kracht kunt blijven, of er snel weer in terug kunt komen. In de vorige blogs hebben we het erover gehad dat we als introverte en (hoog)gevoelige ondernemers allemaal te maken hebben met beren op de weg, die het geloof in onszelf als ondernemer ondermijnen. Ook bespraken we hoe je die beren te lijf kunt gaan. Vandaag kijken we naar de vraag waar die beren (jouw innerlijke criticus en saboteur) jou eigenlijk bij weghouden. Om minder last te hebben van die saboterende of (over)kritische gedachten is het van belang ze te kennen. Het helpt niet om ze te negeren; je móet ze te lijf gaan. Dat is wat we al eerder schreven. Tegelijkertijd houden die gedachten (de beren op je weg) je weg bij wat je eigenlijk wilt, waar je gelukkig van wordt, waar je passie ligt, wat de wereld verdient om van jou te krijgen! Maar: wat aandacht krijgt, groeit… Zorg er dus voor, dat je de beren niet té veel aandacht geeft. Je hoeft ze niet te koesteren. Door dat wel te doen, kom je namelijk niet in beweging, en blijft alles zoals het is. Dus, als je de beren onder ogen bent gekomen, ze herkent, weet hoe ze je ook kunnen helpen en ze ook te lijf bent gegaan, is het tijd om verder te gaan. De volgende stap is aandacht geven aan wat je werkelijk wilt als ondernemer! Maar, hoe doe je dat nou? Hieronder 5 tips die daarbij helpen:
Als je kunt omgaan met je beren, zonder dat ze je verlammen, kun je jouw volgende stappen zetten om te geloven in jezelf als ondernemer. Geef aandacht aan wat je eigenlijk wilt, waar je gelukkig van wordt, waar je passie ligt. De wereld verdient het om jouw waardevolle bijdrage te ontvangen en jij verdient de wereld om het aan te geven en ervan te ontvangen! Juist dat versterkt het geloof in jezelf als ondernemer. Dat geloof begint bij jezelf en wordt versterkt door bevestiging van buiten. Op 7 juni 2019 organiseert van harte ondernemen de Groeiworkshop "Geloven in jezelf als ondernemer". Je leert de 'Beren' op jouw weg herkennen én we helpen je bij het onschadelijke maken van die beren. Interesse? Je vindt hier meer informatie In de vorige blog hebben we het erover gehad dat we als introverte en (hoog)gevoelige ondernemers nogal eens te maken hebben met beren op de weg, die het geloof in onszelf als ondernemer ondermijnen. Maar als wij niet geloven in onszelf en onze bijzondere kracht als ondernemer, mist de maatschappij precies dát… En dat is toch eeuwig zonde… Beren? Hoe dan? De 'beren op de weg'zitten feitelijk in ons hoofd. En hebben vaak te maken met het beeld dat we van onszelf hebben, dat niet te matchen is met het beeld dat we hebben van ‘ondernemer zijn’. We kunnen die beren op twee manier te lijf: we kunnen onze gedachten, het beeld dat we hebben over ondernemers, onderzoeken, òf we kunnen de uitdaging aan gaan om onze kijk op onszelf te veranderen. Laten we er als voorbeeld eens twee ‘beren’ bij halen. Beer 1: 'Ik heb een praktijk, geen onderneming.' Dat zegt zeker iets over het beeld dat je hebt van ondernemers en ondernemingen. Ondernemers zijn dan blijkbaar mensen die iets op een kantoor, in een winkel of fabriek doen. Maar, is dat wel zo? Is een ‘ondernemer’ in feite niet anders dan iemand die zijn geld verdient en zijn eigen baas is? Als jij een praktijk hebt en daarmee je geld verdient, ben je dus ook een ondernemer! In dit voorbeeld heb je de beer verslagen door te onderzoeken of de gedachte ‘ik heb een praktijk, geen onderneming’ wel waar is.
"Ik ben jaren bang geweest voor mijn eigen kracht. Soms voelde ik dat ik écht iets te brengen had, dat ik écht iets kan wat anderen niet kunnen. En dan schrok ik daar zo van, dat ik me meteen weer in de luren liet leggen door mijn Innerlijke Criticus die me vertelde dat ik vooral niet moest denken dat ik iets voorstelde. Dat ik geen goede opleiding had, dat ik zo vaak moe was, en dat het vooral heel risicovol was om een eigen bedrijf te beginnen. En daar kroop ik dan weer... in mijn schulp. Bescheiden, maar gefrustreerd. Tot ik bij van harte ondernemen leerde hoe ik die innerlijke stem me ook kon laten helpen, in plaats van me erdoor onderuit te laten halen. Toen ik dat eenmaal ontdekt had, kwam dat bedrijf er ook. En verdween mijn frustratie en mijn angst. Heerlijk. Ik doe nu waarvoor ik bedoeld ben om te doen en ik geniet er iedere dag van." Simpel maar niet makkelijk De voorbeelden lijken heel simpel, alsof je dat zomaar even doet, je gedachten keren. Zo makkelijk is het natuurlijk niet. Het vraagt een integratie die dieper gaat dan alleen je gedachten onderzoeken. Vaak liggen er patronen aan ten grondslag die je al je hele leven meedraagt. Dan is er wel meer nodig om die gedachten te keren. Dan moet je ook de rest van je ‘body-mind-systeem’, niet alleen je gedachten, meenemen. With a little help... Onze ervaring is dat het best lastig is om dat helemaal alleen te doen. Juist samen met anderen en met een beetje hulp ben je beter in staat de draai te maken met je hele wezen. Iets wat je alleen bijna niet lukt. Als die gedachten én de gevoelens over jezelf als ondernemer getransformeerd zijn, zul jij met volle overtuiging zeggen: ik geloof in mezelf als ondernemer! En dáár wordt de wereld echt mooier van! Op 7 juni 2019 organiseert van harte ondernemen de Groeiworkshop "Geloven in jezelf als ondernemer". Je leert de 'Beren' op jouw weg herkennen én we helpen je bij het onschadelijke maken van die beren. Interesse? Je vindt hier meer informatie |