![]() Voor iedereen, maar dan ook echt voor iedereen, is het een vreemde tijd. Het lijkt of niets meer is zoals het was, alsof het niet mogelijk is doelen te stellen, want morgen kan alles ander zijn… Maar, is dat is natuurlijk maar gedeeltelijk zo. Jij bent nog steeds dezelfde persoon die je diep van binnen bent, met de waarden, verlangens en dromen die daarbij horen. Juist nu is het goed die te (h)erkennen. De uitspraak van Napoleon Hill ‘Een doel is een droom met een deadline’, ken je misschien wel. Een doel heeft dus twee kanten: de deadline en de droom. Vaak wordt in een doel gefocust op de deadline en wordt de droom vergeten. En dan gaat het mis. Als je in contact bent met je droom, met je verlangen, is het gemakkelijker om in actie te komen. Die droom helpt je om energie op te bouwen. Jouw droom of je verlangen werkt als de spanning bij een boog: die heb je nodig om uiteindelijk te kunnen scoren, om je doel te kunnen halen. Wat is jouw droom? Ook in deze tijd kan het je helpen om vanuit de verbinding met je droom, je waarden en verlangen, je doelen te stellen. Zeker als je merkt dat alle veranderingen om je heen je verlammen en je het lastig vindt om in actie te komen, helpt dromen om jouw energie op te bouwen. De energie van dromen kun je dan omzetten in actie, zodat er weer beweging komt. Aan de andere kant, als je merkt dat je neiging is als een kip zonder kop van alles uit de kast te trekken om toch vooral maar weer omzet te genereren, is het juist goed een pas op de plaats te maken en ook dan eerst verbinding te maken met je droom, je waarden en je verlangen. Want dan blijf je op koers en lukt het om de energie te blijven houden om je doelen te realiseren. SMART? Of liever van HARTE? Een veelgebruikte methode om een doel te kunnen realiseren is om het SMART te formuleren. Het voordeel daarvan is dat doelen concreet worden en het duidelijk is of activiteiten je dichter bij je doel brengen. Het helpt je om keuzes te maken in je activiteiten. Als je verbinding wilt houden met je droom, formuleer dan je doelen van HARTE: Haalbaar = Onderzoek of je doel haalbaar is. Dat wil zeggen: is jouw doelstelling überhaupt mogelijk? Als coach is het bijvoorbeeld niet haalbaar om iedere dag tien cliënten één uur te coachen. Authentiek = Stel jezelf de vraag of dit doel echt bij jou past. Doet het recht aan jouw kern en aan de opdracht die jij in dit leven te vervullen hebt (je levensmissie). Het gaat om jouw droom, om jouw verlangen. Past jouw doel daarbij? Realistisch = Check je doel op realisme. Een realistisch doel past wellicht niet bij jou en jouw onderneming op dit moment maar wat je wel kunt behalen over een x tijd. Je kunt dan eventuele voorbereidende stappen in kaart brengen. Juist in deze tijd kun je nu al stappen bedenken voor een realistisch doel voor over een jaar. Tijdgebonden = Geef aan binnen hoeveel tijd of op welke termijn je dit doel behaald wilt hebben. Effectief = Sta erbij stil wat het effect is van jouw doel, hoe effectief is het? Het hele woord van HARTE straalt uit dat je er enthousiast van wordt. Hieronder vind je een oefening om je te helpt bij het formuleren van HARTE doelen.
Als het goed is, zijn de doelen die je hebt geformuleerd uitnodigend en geven ze energie en heb je zin om eraan te beginnen. Als dat niet zo is, pak dan nog eens de beschrijving van HARTE erbij en check of jouw geformuleerde doelen daaraan voldoen. Wijzig eventueel de doelen, zodat ze er wél aan voldoen.
Voorbeeld Als we naar onszelf kijken, komen we uit op de volgende voorbeelddoelen. We hebben ze geformuleerd vanuit van onze waarden ‘verbinding’, ‘ondernemerschap’ en ‘beweging’. Onmiddellijk doel: - vanmiddag een Zoom-gesprek houden met één van onze coachees. Niet direct als coachingsgesprek, maar om verbinding met hem te houden en te horen hoe het met hem gaat en wat hem bezighoudt. Kortetermijndoelen: - iedere dag minimaal één persoon bellen, waarvan we weten dat die alleen zit, om een praatje te maken. - via zoom of skype samen eten met andere mensen. - iedere donderdag van 10 - 11:30 online van harte netwerken, zolang we elkaar niet offline kunnen ontmoeten. - onze gratis workshops van april online geven. - ons ‘huiswerk’ voor ons eigen traject (om het merk 'van harte ondernemen' sterker neer te zetten) met Sandra Stassar afmaken: associëren met onze belangrijkste waarden en daar beelden bij zoeken. Middellangetermijndoelen: - opzetten online jaartraject van harte ondernemen. - onze online en offline communicatie in lijn brengen met de uitkomsten van het branding coachingtraject. Langetermijndoelen: - ieder jaar minimaal één jaartraject en 4 individuele coachingssessies met van harte ondernemen. Zoals je ziet, volgen een aantal doelen voor de verschillende termijnen, logisch op elkaar. Als je namelijk uitsluitend de langetermijndoelen formuleert en die niet opdeelt in doelen voor kortere termijnen, is het heel lastig concreet te worden en uiteindelijk, op korte termijn, in actie te komen. En dus is het lastiger je doelen te realiseren.
0 Comments
Leave a Reply. |