De kern van ondernemen is voor veel mensen: met een eigen idee of concept (veel) geld verdienen. Dat lijkt dan algauw het enige waar het ondernemerschap om draait, inclusief alle stress die dat oplevert. En het is ook heel verleidelijk om, zelfs als van harte ondernemer, je focus te leggen op geld verdienen en niet meer dan dat. Dan ben je tevreden als je veel deelnemers aan je trainingen hebt en als je veel geld verdient. Maar wat als die manier van ondernemen je meer energie kost dan het je (financieel) oplevert? Wat als die manier van ondernemen indruist tegen jouw meer introverte en (hoog)gevoelige temperament? van harte ondernemen is gestart met introverte en (hoog)sensitieve ondernemer voor ogen. van harte ondernemen is dan ook vooral: initiatief nemen om vorm te geven aan datgene waarvan jij voelt dat jij aan de maatschappij bij te dragen hebt en daarmee een voor jou prettig inkomen genereren. Waarom introvert en (hoog)gevoelig? Dat wij ons zo gepassioneerd richten op die introverte en (hoog)gevoelige ondernemers, heeft natuurlijk ook te maken met ons eigen temperament. Vanuit de praktijk van het opstarten van ons eigen bedrijf hebben wij aan den lijve ervaren hoeveel vooroordelen er over ondernemerschap heersen. Vooroordelen die ook in onszelf blijken te zitten en waar we dus af en toe best tegenaan lopen. Zoals dat vooroordeel dat je vooral onderneemt om geld te verdienen. Let wel, ook wij willen graag een gezond bedrijf waarmee we een gezond inkomen verdienen. Maar wij worden er niet gelukkig van als dat het enige is! Sterker, "geld verdienen" blijkt voor ons helemaal niet te werken als enige motief. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen of toch niet? van harte ondernemen gaat verder dan het populaire Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). van harte ondernemen gaat uit van de idee dat wij zelf de bouwstenen zijn die de maatschappij vorm geven. Dat kunnen we alleen maar zijn, door ons bewust te zijn en te blijven van onze persoonlijke opdracht, verlangen, wens, temperament. Door met onze onderneming te bouwen aan een maatschappij waarin we zelf willen leven. En dat is: een maatschappij waarin je jezelf mag zijn, hoe je ook bent. Uitdaging of stressfactor? In de praktijk van alledag blijkt dat een pittige uitdaging, waarbij ook wij steeds terug moeten naar onze eigen basis. Om goed te kunnen functioneren als van harte ondernemers, hebben wij het bijvoorbeeld regelmatig nodig om stil te staan bij waar we mee bezig zijn. Als het ware een kuiltje te maken en een ei te leggen en daar even op broeden, voordat we de volgende stap kunnen maken. Dat lijkt in te gaan tegen de heersende overtuiging dat ondernemerschap vooral bestaat uit “on top of things” zijn en door snel te schakelen iedere kans te pakken en tot een succes te maken. Alleen, díe overtuiging geeft ons juist heel veel stress, waardoor we blokkeren en juist niet vooruit komen. En dus ook geen geld verdienen! Wat doe jij? Er is een groot verschil in de manier waarop verschillende temperamenten met druk en spanning omgaan. Over het algemeen worden mensen met een extravert temperament meer gemotiveerd door spanning en druk om in actie te komen en naar buiten te treden. Mensen met een meer introvert en (hoog)gevoelig temperament hebben het juist nodig om spanning en druk eerst zelf te verwerken, voordat ze weer naar buiten kunnen treden. In dat proces doen ze - onzichtbaar voor de buitenwereld - veel meer dan alleen de spanning en druk verwerken. Ondertussen maken ze opnieuw contact met wat ze nou eigenlijk willen, broeden ze op de mogelijke volgende stap, en bereiden ze zichzelf voor om die stap ook daadwerkelijk te kunnen zetten. Water bij jouw wijn? van harte ondernemen is ooit begonnen vanuit onze om bescheiden, introverte en (hoog)sensitieve ondernemers samen te brengen en hen te helpen bij het opzetten van hun bedrijf(je). We gingen oprecht en van harte van start en kregen al meteen veel positieve feedback van onze deelnemers. Maar er kwam ook feedback van mensen die zich niet herkenden in het profiel van de introverte ondernemer. Oprecht gegeven feedback, opbouwend bedoeld. Dus we deden een klein beetje water bij onze wijn. En nog een beetje. En later nog wat. Je raadt al wat er gebeurde: we probeerden teveel mensen tevreden te stellen, maar raakten daardoor het contact met ons oorspronkelijke verlangen kwijt en bereikten niet meer de mensen die wij zo graag willen bereiken. Zo makkelijk gaat dat dus… Wat geef jij jezelf? Dus zijn we weer terug naar onze basis gegaan en pakken we weer op waar het ons met van harte ondernemen om draait: vanuit ons eigen verlangen daadkrachtig en authentiek ons bedrijf vormgeven. Op onze manier, in ons tempo en met de kwaliteit die wij de wereld willen geven. We dagen jou uit dát ook te doen. Onderken jouw eigen behoeften en verlangens en geef vanuit die basis vorm aan jouw bedrijf of carrière. Weet je niet precies wat je nodig hebt? Kijk dan eens naar wat je nu graag zou doen. Vul deze zin eens voor jezelf aan: “Het liefst zou ik nu gewoon eens willen....” Je antwoord op deze zin is wat jij nu nodig hebt. Wat zou er gebeuren als je dát aan jezelf zou geven. Meer weten over van harte ondernemen? Kom dan naar één van de gratis proefworkshops en maak kennis met ons unieke concept.
0 Comments
Your comment will be posted after it is approved.
Leave a Reply. |